آکادمی پویاروشان - دکتر عطایی - استراتژی های فراشناختی

استراتژی‌های فراشناختی

استراتژی های فراشناختی به روشهایی اشاره دارد که به دانش آموزان کمک میکند تا روش یاد گرفتنشان را بفهمند؛ به عبارت دیگر، یعنی فرایندهایی که برای دانش آموزان طراحی شده تا درمورد فکر کردنشان فکر کنند.

معلم‌هایی که از استراتژی‌های فراشناختی استفاده میکنند، میتوانند به دانش آموزانی که در یادگیری ضعیف هستند، کمک کنند تا برنامه‌ای مناسب برای یادگیری اطلاعات شکل بدهند، که آنها میتوانند آن را حفظ کرده و نهایتا به آن عادت کنند، و اینگونه معلمان تاثیر مثبتی بر این دانش آموزان داشته باشند. هنگامی که دانش آموزان از چگونگی یاد گیریشان آگاه میشوند، از این فرآیندها استفاده میکنند تا اطلاعات جدیدی را به صورت مفید فرا بگیرند، و در نتیجه متفکری مستقل تر باشند. اینجا به سه مورد از استراتژی‌های فراشناختی اشاره میکنیم، که همه آنها شامل منابع مربوطه هستند و میتوانند در کلاس اجرا شوند:

بلند فکر کردن

برای حل مشکلات و درک مطلب بسیار خوب است. بلند فکر کردن به دانش آموزان کمک میکند تا چیزهایی که یاد میگیرند را آگاهانه نظارت کرده و آن را منعکس کنند. این استراتژی وقتی خوب عمل میکند که معلم داستان یا مشکلی را بلند میخواند، و در فواصل معین صبر میکند تا افکارشان را بیان کنند. این کار به دانش آموزان اجازه میدهد تا جریان فکری معلم را دنبال کنند، که به آنها پایه ریزی لازم برای ایجاد استراتژی و جریانات خودشان را میدهد، که برای فهمیدن آنچه تلاش به درک آن دارند مفید است.

فهرست، سرفصل‌ها و سازمان دهنده‌ها

برای حل مسائل کلمه‌ها مناسب است. این ابزار سازمان دهنده، به دانش آموزان در فرآیند تصمیم گیری کمک میکنند، چون به عنوان کمکی برای برنامه ریزی و ارزیابی خود عمل میکنند. معمولا دنبال چیزهایی میگردند که دانش آموزان برای رسیدن به جواب میدانند و باید بدانند، و نیاز به دوباره خواندن مشکل و چک کردن جوابها توسط خودشان را تاکید میکنند.

مدل سازی واضح معلم

برای آموزش ریاضی عالی است. مدل سازی واضح معلم به دانش آموزان کمک میکند تا بفهمند که در یک مثال یا مدل از یک مهارت یا مفهوم، چه چیزی از آنها انتظار میرود. هنگامی که معلم فرآیندی که دنبال کردن آن آسان است را برای حل یک مسئله فراهم میکند، دانش آموزان استراتژی به یاد ماندنی‌ای برای حل یک مسئله توسط خودشان، خواهند داشت.

درک مطلب

خواندن متن هنگامی که کاملا ادراکی باشد، دانش آموزان را به صورت فعال با یک متن و پیدا کردن دقیق لایه‌های معانی درگیر میکند. خیلی مهم است که دانش آموزان مهارت درک مطلب را گسترش دهند، چون آمارها نشان میدهند که افرادی که از توانایی درک مطلب ضعیفی برخوردارند، در فعالیت‌های تحصیلی، حرفه‌ای و شخصی دچار مشکل میشوند.

4/5 (1 نظر)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *