علامت تعجب

معنی علامت تعجب 

علامت تعجب همانطور که از اسمش پیداست، برای ابراز تعجب، خشم، غافلگیری یا برای تاکید بر نظر یا عبارت کوتاه و تیز استفاده می شود. 

تاریخچه ی علامت تعجب

نظریه ای درباره ی به وجود آمدن علامت تعجب بیان می کند که این علامت از کلمه ای لاتین (io) که معادل کلمه ی شادی (joy) در زبان انگلیسی می باشد نشات گرفته است. قدمت استفاده از این علامت به قرون وسطی می رسد. نویسنده ها از این علامت در انتهای جمله هایی که احساساتی مانند تعجب، خشم و یا حتی شادی را القا می کردند استفاده می کردند. به تدریج، شکل نوشتاری io تغییر کرد، i بالای o قرار گرفت و به علامت تعجبی که امروزه می شناسیم تبدیل شد. 

 

کاربرد علامت تعجب در زبان های مختلف

استفاده از علامت تعجب در زبان هایی که از الفبای لاتین استفاده می کنند رایج تر است اما به تدریج زبان هایی که دارای الفبای متفاوتی (یونانی، روسی، عربی، عبری، کره ای، چینی، ژاپنی) بودند نیز استفاده از این علامت را وارد زبان خود کردند. کاربرد این علامت در زبان های مختلف، با زبان انگلیسی کمی متفاوت است. به عنوان مثال، در زبان آلمانی در انتهای جملات امری از این علامت استفاده می شود، در صورتی که در زبان انگلیسی جمله های امری با نقطه به پایان می رسند. 

کاربرد علامت تعجب

در نوشتار حرفه ای و یا روزمره، علامت تعجب به شکل ضمنی مورد استفاده قرار می گیرد.  

  • Help! Help!
  • That’s unbelievable!
  • Get out!
  • Look out!

 

در سبک های نوشتاری غیر رسمی که حالت محاوره ای دارند همانند ( پیامک ، توییتر ، چت و … )، ممکن است یک علامت تعجب با یک علامت سوال همراه شود که نشان از ابراز تعجب و عدم اطمینان همزمان با هم است.

مثلا : مطمئنی هوا فردا بارونی نیست ؟!

علامت تعجب دوگانه و یا سه گانه هم در زبان نوشتاری محاوره ای بسیار رایج است . اما می تواند نشانه درک نکردن و بی سواد بودن در ارتباطات و مکاتبات سطح پایین استفاده شود . 

مثال هایی از زبان نوشتاری محاوره ای 

  • He’s getting married!?
  • That’s insane!!!

 

شما همچنین می توانید از علامت تعجب برای مطالب طنز آمیز، خنده دار و طعنه آمیز استفاده کنید.

  • What a lovely day! (when it obviously is not a lovely day)
  • That was clever! (when someone has done something stupid)

 

اکادمی پویاروشان - دکتر عطایی

 

  اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر در مورد دیگر حالت های علامت گذاری هستید، اینجا کلیک کنید 

 

4.4/5 (7 نظر)

2 replies on “علامت تعجب

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *