زبان انگلیسی از کجا به وجود آمده است؟

بررسی منشا زبان انگلیسی

ریشه های زبان در غباری از زمان گم شده اند. باستان شناسان همیشه در حال کشف نمونه هایی از زیورآلات باستانی، ابزار جنگی و اثرات هنری هستند؛ اما کسی نمی داند چرا و چگونه انسان ها شروع به صحبت کرده اند. می دانیم که بیشتر زبان های هندیاروپایی (Indo-European)، خاورمیانه ای و زبان های مختلف هندی زیرشاخه ی یک منبع مشترک هستند. زبان شناسان مادر این زبان ها را، زبان هندی-اروپایی معرفی کرده اند که حداقل پنج هزار سال پیش توسط مردم صحبت می شده است.

به عنوان مثال ریشه ی کلمه ی مادر (mater) در زبان در بسیاری از زبان های مختلف دیده می شود. دامنه لغات زبان انگلیسی سرچشمه گرفته از زبان هندی اروپایی و زبان های دیگری است که اکنون رواج ندارند. بخشی از لغات پیچیده زبان انگلیسی مدرن، از زبان یونان باستان و لاتین وارد شده اند (این زبان ها عمدتا به عنوان زبان های کلاسیک شناخته شده اند). آگاهی کافی از المان های این کلمات در زبان انگلیسی به بالابردن دامنه لغات انگلیسی شما کمک زیادی می کنند.

زبان هایی که دیگر رایج نیستند:
یونانی باستان        meter
لاتین                    mater
انگلیسی قدیمی     modor

زبان های مدرن:
انگلیسی              mother
آلمانی                  mutter
ایتالیایی               madre
اسپانیایی              madre
فرانسوی                mère
لهستانی                matka

تمدن یونان باستان

تمدن یونان باستان بین سال های ۲۵۰ تا ۷۵۰ قبل از میلاد پایه گذاری شد. یونان سرزمینی با شهرهای کوچک و جدا از هم بود. این تمدن اولین مفهوم دموکراسی و شهروند بودن را معرفی کرد. اسپارتا و آتن دو شهر مهم یونان بودند. شهروندان اسپارتا مردمانی ورزشکار و جنگاور بودند. در صورتی که آتن مرکز هنر و ادبیات بود. آتنی ها اولین مجسمه واقعی را ساختند، اولین نمایشنامه های تراژدی و کمدی را تالیف کردند و فلسفه را از سقراط و افلاطون آموختند.

متاسفانه تمدن قدرتمند یونان نقاط ضعفی هم داشت. سیستم اقتصادی آنان بر اساس برده داری پایه گذاری شده بود، تنها درصد کمی از جمعیت – مردم عادی – شهروند محسوب می شدند، زنان از حقوق سیاسی کمی برخوردار بودند و یونان به وسیله ی جنگ های اسف باری که بین شهرها اتفاق می افتاد صدمه دیده بود. علی رغم اختلافی که بین شهرهای یونانی وجود داشت، شهر روم به تدریج قدرتمند شد، ایتالیا را تحت سلطه ی خود گرفت، بر کشورهای بیشتری غلبه کرد و در آخر به امپراطوری وسیعی تبدیل شد.

امپراطوری روم

تقربیا از سال ۲۰۰ قبل از میلاد تا سال ۴۵۰ بعد از میلاد ، امپراطوری روم که از اسرايیل تا بریتانیا کشیده می شد به تدریج صلح را وارد قسمت قابل توجهی از دنیا کرد. مقامات رومی یک سیستم بزرگراهی، سرویس پست، تامین آب، سرویس بهداشتی عمومی و گشت مرزی را به مناطق محروم وارد کرد، لاتین زبان رسمی امپراطوری شد اما روم هم مانند یونان مشکلات خاص خود را داشت. بعد از مرگ اولین امپراطور، آگوستوس، قتل و نقشه چینی برای آن در دادگاه به امری عادی تبدیل شده بود و چندین امپراطور دچار مسمومیت یا خفگی شده بودند. در این حال، مقامات و ارتش موفق به در دست گرفتن حکومت شدند.

پیدایش اقوام آنگل

امپراطوری روم در حدود سال‌های ۴۰۰ میلادی تضعیف و به دو پاره شرقی و غربی تقسیم شد. اقوام ژرمن تباری به نام‌های‌ آنگل‌، ساکسون‌ و جوت به سرزمین‌ بریتانیا مهاجرت کردند. آنگل‌ها که بزرگترین طایفه را تشکیل می‌دادند جزیره را آنگلند یعنی سرزمین آنگل‌ها نامیدند و زبانی که با آن صحبت می‌کردند نیز به تدریج انگلیش یا به زبان ما انگلیسی نامیده شد.

زبان انگلیسی هم خانواده ی زبان های آلمانی و هلندی است و زبان انگلیسی قدیم که زبان نویسنده ی بزرگ انگلیسی شکسپیر است، باقیمانده ای از زبان های لاتین و یونانی قدیم، فرانسوی، آلمانی و هلندی است.

    

  برای مطالعه ی بیشتر درباره ی ریشه های زبان انگلیسی کلیک کنید

 

5/5 (6 نظر)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *