کلمه ها چگونه به وجود آمده اند؟

پیدایش کلمه ها از اسم های خاص

بسیاری از واژگان زبان انگلیسی برگرفته از اسم های خاصی از اساطیر باستان هستند. یونانی ها و رومی ها اساطیر خوش آب و رنگ و جالب توجهی داشتند که افسانه های آنان بازتابی از خشونت و شور و حرارت زندگی در زمانی بوده که بیماری ها و نیروهای طبیعی مخرب بر زندگی انسان ها سلطه داشتند

بر اساس افسانه ای، ژوپیتر (Jupiter) ، پادشاه خدایان، خدای رعد و برق بود، نیرویی طبیعی که مردم از آن وحشت داشتند. یکی از کارهای قابل توجه او گرفتن تاج و تخت از پدرش بود. او به شکل قویی در می آمد تا دختر جوانی را اغوا کند و از سر به سر گذاشتن بقیه لذت می برد و به همین دلیل است که کلمه ی Jovial به معنای سرخوش و بانشاط، از کلمه ی Jove که نام دیگر Jupiter است گرفته شده. هرمس (Mercury) که اغلب در نقاشی ها با دو بال روی پاها نشان داده می شود، پیام رسان سریع خدایان بود. فلز جیوه که کلمه ی انگلیسی آن نیز mercury هست، در دماسنج ها استفاده می شود و یک فلز مایع است که در دمای اتاق به سرعت حرکت می کند. به همین دلیل امروزه شخصی تندمزاج و عصبی را mercurial خطاب می کنیم.

ونوس یا (Aphrodite) ، الهه عشق بود و امروزه ی Aphrodisiac دارو یا غذایی است که میل جنسی را افزایش می دهد.

دو کلمه ی تایتان Titan و اطلس Atlas نیز برگرفته از اساطیر یونان قدیم هستند. تایتان ها موجودات غول پیکری بودند که پیش از غلبه ی ژوپیتر بر زمین حکمرانی می کردند. به چیزی که دارای ابعاد بزرگ و قدرت زیادی است می گوییم تایتانیک Titanic. و از آنجایی که یک تایتان به نام اطلس (Atlas)، محکوم به حمل دنیا روی شانه هایش شده بود، نقشه ی جهان را اطلس Atlas می نامیم.

شخصیت های مدرن هم منبع کلمات امروزی زبان انگلیسی هستند. در دهه ی ۱۹۲۰، والت دیزنی (Walt Disney) شخصیتی مصور از موشی به نام مورتیمر خلق کردبعدها نام او را به Mickey mouse تغییر داد که به قهرمان بسیاری از کارتون ها مبدل شد. چیزی که امروزه احمقانه و آسان به نظر می رسد را Mickey mouse خطاب می کنیم مانند یک کار میکی موس.

Walt Disney

کلمه ها حتی از اسم انسان های عادی برگرفته شده اند. کدخدای ده ساندویچ Earl of Sandwich به قدری به قمار کردن علاقه داشت که حتی برای غذا خوردن حاضر به ترک بازی نبود. و در عوض دستور می داد مقداری گوشت را بین دو تکه نان برایش بیاورند که به خلق ساندویچ انجامید. خط بریل سیستم نقاط برجسته ای که در خواندن به افراد نابینا کمک می کند، اولین بار در سال ۱۸۲۹، توسط لوییس بریل (Louise Braille) منتشر شد که از دوران کودکی حس نابینایی خود را از دست داده بود. Ambrose Burnside ژنرال اتحادیه جنگ های داخلی آمریکا، موهای کنار صورتش را بلند کرد، مدل مویی که sideburns نامگذاری شد.

بعضی کلمات از نام سازمان ها و تشکیلات استخراج شده اند. نوشیدنی کاپوچینو capppucino از نام گروهی از راهبان کاتولیک ایتالیایی به نام کاپوچین Capuchin گرفته شده است. کلمه ی frisbee از ظروف حلبی سبکی که برای پخت پای استفاده می شد و توسط کارخانه ای به نام Friesbie در کانتیکت تولید شده بود گرفته شده است.

مکان ها هم نقش قابل توجهی در وجود کلمات امروزی دارند. کلمه ی دلار dollar از کلمه ی Joachimstal گرفته شده که حالت اختصار یافته ی کلمه ی taler ، شهری در Bohemia است. دلار برای اولین بار در این شهر استفاده شده است. tuxedo ، نوعی لباس رسمی مردانه است که از نام پارکی در نیویورک گرفته شده است زیرا این نوع پوشش برای اولین بار در این پارک به آمریکایی ها معرفی شده است. اسکاچ Scotch، نوعی مشروب الکلی از اسکاتلند می آید. peach که به معنای هلو می باشد کلمه ی لاتینی است که قبلا برای ایران به کار می رفته است زیرا این میوه در ایران کشت می شده است.

a tuxedo

جالب است بدانید حتی نام های مکان های تخیلی هم در خلق کلمات تاثیرگذار بوده اند. تقریبا در سال ۱۵۰۰، نویسنده ای اسپانیایی جزیره ای زیبا اما تخیلی که محل زندگی زنان قوی و بااراده ای بوده را خلق می کند و بعدها این اسم توسط جهان گردی اسپانیایی بر روی شهری گذاشته شد که دارای زیبایی جزیره گونه ای بود و ما امروزه آن را با نام کالیفرنیا California می شناسیم.

  

اگر علاقمند به مطالعه ی بیشتر درباره ی ادبیات زبان انگلیسی هستید کلیک کنید

5/5 (2 نظر)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *