هالووین

هالووین

تا به حال برایتان سوال پیش آمده هالووین چیست، از کجا به وجود آمده، چرا مردم در این شب لباس هایی که در انگلیسی آنان را costume می نامیم به تن می کنند؟ کدوتنبل هایی که به شکل صورت ترسناکی تراشیده و نورانی می شوند چه معنایی دارند؟ ما در این پست همه ی سوالات شما درباره ی هالووین را پاسخ خواهیم داد. 

 

تاریخچه ی هالووین

celt - pouyaraveshan academy - halloween - halloween costume

 هالووین یا ترسناک ترین شب سال، شبی است که به عقیده ی مردم، مرز بین دنیای ما و دنیای ارواح از بین می رود و آنان آزادانه در زمین به گردش در می آیند. مردم در این شب با لباس و آرایش ترسناک و عجیب یا در لباس شخصیت های معروف به مهمانی ها می روند و کودکان طبق رسمی برای trick or treating به در خانه ها می روند و از مردم شیرینی دریافت می کنند. 

ایرلند زادگاه هالووین است. این رسم ایرلندی از قرن هجدهم توسط اقوام کِلت که این شب را Samhain می نامیدند به وجود آمده است. در قرون وسطی، جشنواره ی Samhain که در زبان ایرلندی قدیم به معنای نوامبر می باشد، در غروب روز ۳۱  ام اکتبر برگزار می شد و تا نیمه ی اولین روز نوامبر ادامه می یافت. این شب، پایان فصل درو و آغاز فصل تاریکی یعنی زمستان را نشان می داد.

در این شب، مردم لباس هایی از پوست حیوانات می پوشیدند یا خود را به شکل ارواح در می آورده و دور یکدیگر جمع می شدند و این شب را جشن می گرفتند. آنان اعتقاد داشتند اینگونه لباس پوشیدن، ارواح بدشگون و خبیث را از خیابان ها و شهرشان می راند. 

در اوایل قرن نوزده، ایرلند دچار قحطی و گرسنگی شدیدی گردید و این واقعه ی تاریخی Great Famine نام دارد. به دنبال این اتفاق، موج عظیمی از مهاجر به سمت آمریکا سرازیر شد. به این ترتیب، هالووین توسط مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی به آمریکا برده شد و به سرعت گسترش یافت. هالووین در حال حاضر، بزرگترین جشن بعد از کریسمس در آمریکا می باشد و متوسط خرید شب هالووین در آمریکا سالانه بیش از ۶ بیلیون می باشد. 

 

تاریخچه ی کدوتنبل های هالووین (Jack O’Lantern)

halloween - jack o'lantern - pouyaraveshan academy

کدوتنبل هایی که در شب هالووین نورانی می کنند و در تصویر زیر مشاهده می کنید Jack O’Lantern نام داشته و داستان دور و درازی دارند. Lantern به معنای فانوس و Jack O’Lantern در قدیم به معنی «مردی با فانوس» یا «نگهبان شب» بوده است. 

Jack O’Lantern را در ایرلند با شلغم درست می کردند و هنگامی که هالووین در آمریکا گسترش یافت، به دلیل این که شلغم گیاه کمیابی در آمریکا بود، استفاده از کدوتنبل ها رایج گشت. 

افسانه ی Jack O’Lantern به کشاورز خسیسی به نام جَک بر می گردد که روزی شیطان را به صرف نوشیدنی دعوت کرد. از آنجایی که نمی خواست در آخر پول نوشیدنی ها را بدهد، شیطان را قانع کرد تا به طور موقت خود را به صورت سکه ی نقره ای درآورد تا بتوانند پول نوشیدنی ها را بپردازند. شیطان این کار را انجام داد ولی جک با حقه بازی فراوان هم پول نوشیدنی ها را پرداخت نکرد و هم شیطان بیچاره را به شکل سکه نقره به همراه صلیبی در جیب خود قرار داد تا نتواند خود را دوباره به حالت قبلی برگرداند. 

در آخر با خواهش و التماس بسیاری از سمت شیطان، جک قانع شد که او را آزاد کند ولی از او قول گرفت که انتقام نگیرد و بعد از مرگش، روح او را به تسخیر درنیاورد. هنگامی که مرگ جک فرا رسید، خداوند اجازه ی ورود او به بهشت را نداد و شیطان همانطور که قول داده بود، از تسخیر کردن روح جک صرف نظر کرد، در عین حال، فانوسی روشن کرد، به دست او داد تا برود و «جهنم خود را پیدا کند.» جک فانوس را داخل شلغمی قرار داد و از آن به بعد در زمین به همراه فانوسش سرگردان است. 

 

trick or treat چیست؟ 

halloween - trick or treat - pouyaraveshan academy

این رسم نیز از ایرلند، اسکاتلند و ولز شروع شد و به این ترتیب بود که بعضی از مردم لباس های مخصوص خود را به تن می کردند و برای درخواست غذا یا شیرینی زنگ خانه ها را می زدند و در عوض برای آنان آواز یا شعر می خواندند. تا اوایل فرن نوزده، این رسم به کودکان اختصاص یافته بود و کودکان به جای شعر خواندن، مردم را به شوخی می ترساندند تا از آنان شیرینی بگیرند. 

 

حقایقی درباره ی هالووین 

ریشه ی کلمه ی Witch به معنای جادوگر، Wicce می باشد که به معنای زن عاقل است. بنا بر یک باور قدیمی، جادوگرها یکی از  گردهمایی های خود در سال را در شب هالووین برگزار می کردند. 

pouyaraveshan academy - halloween - witches

 

شهرهایی که به پایتخت های هالووین معروف اند، Masachusettes, Salem و Minnesota هستند. 

salem - witch - witches - pouyaraveshan academy - halloween

 

حداقل ۵,۰۰۰ نفر در جشن بزرگ Village Halloween Parade در شهر نیویورک شرکت می کنند و بیش ار دو میلیون نفر به تماشای این رژه ی بزرگ می روند. 

pouyaraveshan academy - halloween - halloween parade

 

بیش از ۸۶ درصد از خانواده های آمریکایی خانه های خود را در شب هالووین تزیین می کنند. 

halloween night - halloween - pouyaraveshan academy

 

رکورد سریع ترین حکاکی روی کدوتنبل متعلق به Stephen Clark است. او این کار را در ۱۶.۴۷ ثانیه انجام می دهد. 

pouyaraveshan academy - halloween  pumpkin carving - jack o'lantern

 

 

  اگر علاقمند به مطالعه ی مقاله های علمی بیشتر هستید کلیک کنید 

5/5 (1 نظر)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *