زبان کل گرا ـ مبحث رویکرد: نظریه زبانی و نظریه یادگیری

زبان کل گرا ـ مبحث رویکرد: نظریه زبانی و نظریه یادگیری

زبان کل گرا، نظام زیان را از دیدگاهی مدنظر دارد که ما قبلا آن را دورنمای تعاملی نامیدیم. بدون شک، چنین دورنمایی، دیدگاهی اجتماعی است که زبان را به منزله ابزاری برای برقراری ارتباط بشری می داند و در آن روابط تعاملی بین خواننده و نویسنده وجود دارد. کاربرد زبانی همواره در بافتی اجتماعی به وقوع می پیوندد، و این را می توان در مورد زبان شفاهی و کتبی، و کاربرد زبان مادری و زبان دوم نیز، گفت‘‘ (ریگ، ۱۹۹۱). در زبان کلگرا تأكيد شدید بر روی اعتبار و اصالت “ (زبانی در تألیف کتب درسی، و همچنین بر روی مکالمه و محاوره است.

برای مثال، برای تسلط یافتن به علایم جامعه شناختی زبان برای معذرت خواهی، دیدگاه “زبان کلگرا مستلزم موقعیتی معتبر و واقعی است که در آن شخص به واقع باید از شخص دیگری عذرخواهی کند. (ریگ، ۱۹۹۱)

همچنین زبان کلگرا زبان را از لحاظ روان شناختی زبان به منزله ابزاری برای تعامل درونی – برای گفتار خودمحور، برای تفکر میداند. ما از زبان برای فکر کردن بهره میجوییم: برای کشف آنچه میدانیم، برخی اوقات مینویسیم، شاید برای صحبت کردن با دوستی، یا به آرامی با خودمان صحبت میکنیم (ریگ، ۱۹۹۱).

در بسیاری از مقالات نوشته شده در باب زبان کل گرا، یک الگوی نقش گرای زبان نیز مطرح می شود. همواره بیان به منزله چیزی محسوب می شود که برای مقاصد معنادار مورد استفاده قرار می گیرد و نقش های معتبری را انجام می دهد.

نظریه یادگیری که در شالودۀ زبان کلگرا قرار دارد، در همان نحله های فکری انسان گرایانه و ساخت گرایانه است. توصيف کلاس درس مبتنی بر زبان کلگرا، اصطلاحات آشنای موجود در رویکردهای انسان گرایانه را در آموزش و یادگیری زبان، به خاطر می آورد: گفته می شود که زبان کلگرا معتبر، اصیل، شخصی شده، خودراهبر، جمعی، کثرت گرا است. باور بر این است که چنین ویژگی هایی بر روی توجه یادگیرنده تأکید دارد و تسلط را بر می انگیزاند.

نظریه یادگیری ساخت گرایانه بر این عقیده است که دانش به لحاظ اجتماعی ساخته شده است و نه اینکه دریافت یا کشف شده باشد. بنابراین، زبان آموزان ساخت گرا، “معنا را می سازند، با انجام دادن یاد می گیرند، و به صورت جمعی در گروههای مختلط بر روی پروژه های مشترکی کار می کنند.

به جای انتقال دانش به زبان آموزان، معلمین با آنها همکاری می کنند تا دانش و فهمی در بافت اجتماعی دو طرفه ایجاد و خلق شود. به جای جستجو برای تمام کردن برنامه تحصیلی تا انتهاء، یادگیری تأکید بر تجربه، نیازها، علایق، و خواستهای زبان آموزان دارد.

 برای مطالعه بخش بعدی “زبان کل گرا ـ مبحث: المان های درسی” کلیک کنید

آکادمی پویا روشان دکتر عطایی

5/5 (1 نظر)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *