طریق خاموش ـ مبحث رویه

طریق خاموش ـ مبحث رویه

درسی که مبتنی بر روش طريق خاموش است از یک چهارچوب معیار تبعیت می کند. اولین بخش درس بر تلفظ تأکید دارد. بر حسب سطح توانایی زبان آموزان، آنان بر روی اصوات، عبارات و جملات تکی که بر روی جدول فیدل طراحی شده است، کار می کنند. در مرحله ابتدایی، معلم صوت مورد نظر را پس از اشاره کردن به علامت آوایی بر روی جدول، بیان می کند. سپس معلم در سکوت به تک تک علايم آوایی و علایم ترکیبی گفته ها اشاره می کند و بر گفته های زبان آموزان نظارت می کند. معلم ممکن است کلمه ای را بیان کند و از زبان آموزان بخواهد حدس بزنند که توالی علایم آوایی که آن کلمه را می سازند، کدام است.

چوب اشاره برای نشان دادن تکیه، عبارت بندی، و آهنگ جمله به کار میرود تأکید را می توان با زدن محکم تر چوب اشاره به علایم آوایی خاصی در مقایسه با علایم آوایی دیگر در روی یک کلمه نشان داد. آهنگ جمله و عبارت بندی را می توان با ضربه زدن بر روی جدول براساس ریتم گفته، نشان داد.

پس از تمرین بر روی اصوات زبان، الگوی جملات، ساخت جملات، و واژگان به تمرین گذاشته می شود. معلم، گفته ای را در حین نشان دادن بصری آن از طریق میله های رنگی، بیان می کند. معلم، پس از گفتن آن جمله، از زبان آموزان می خواهد تا آن را تولید کنند و مورد قبول بودن آن را خاطرنشان می سازد. اگر پاسخی اشتباه باشد، معلم سعی میکند تا دوباره جمله را بگوید، یا از زبان آموز دیگری بخواهد که جمله صحيح را ادا کند. پس از آنکه یک ساخت زبانی ارائه و فهمیده شد، معلم موقعیتی ایجاد می کند که زبان آموزان بتوانند آن ساخت را با به کارگیری میله ها خودشان تولید کنند. گونه های متفاوتی از یک مضمون ساختاری را می توان با استفاده از میله ها و جداول از زبان آموزان در کلاس درس، استخراج کرد

نمونه درسی که در زیر می آید، نمایانگر یک چهارچوب درسی معمول است. زبانی که تدریس می شود، زبان تایلندی است و این اولین درس است.

۱- معلم میله ها را روی میز می ریزد.

۲- معلم دو یا سه میله با رنگ متفاوت را بر می دارد. پس از برداشتن هر میله، کلمه mail را بیان می کند.

۳- معلم یک میله را (هر رنگی که باشد) بر می دارد و به زبان آموزانی که می خواهد پاسخ دهد نشان میدهد. آن زبان آموز کلمه mail را می گوید. اگر پاسخ غلط باشد، معلم سؤال را از زبان آموزان دیگر می پرسد، که در آن صورت الگویی برای زبان آموز اول می شود.

۴- سپس معلم یک میله قرمز را بر می دارد و میگوید:mai sii daeng

۵- معلم یک میله سبز را برمی دارد و می گوید:mai sii khiaw

۶- معلم یکی از میله های قرمز یا سبز را بر می دارد و از زبان آموزان می خواهد پاسخ دهند. اگر پاسخ غلط باشد، رویه گفته شده در شماره ۳، انجام می گیرد (الگو کردن پاسخ زبان آموز).

۷- معلم دو یا سه رنگ را به همین صورت به زبان آموزان عرضه می کند.

۸- معلم میله هایی را که صورت های زبانی آنها قبلا به زبان آموزان تدریس شده است، نشان می دهد و از زبان آموز می خواهد پاسخ مورد نظر را بیان کند. تکنیک تصحیح از طریق الگو کردن گفته زبان آموز صورت میگیرد، یا اینکه معلم می تواند به زبان آموز کمک کند که خطا را تشخیص داده و خودش آن را تصحیح کند.

۹. وقتی مهارت و تسلط در زبان آموز ایجاد شد، معلم یک میله قرمز را در روی نقشه سادهای می گذارد و می گوید mai si daeng nung an

۱۰۔ سپس معلم دو میله رنگی را در روی نقشه ساده میگذارد و می گوید: [mai sii daeng song an]

۱۱- معلم دو ميلة سبز را در روی نقشه می گذارد و می گوید:mai sii khiaw song an

 ۱۲- معلم دو میله با رنگ دیگری بر می دارد و از زبان آموزان می خواهد پاسخ بدهند.

۱۳- معلم اعداد دیگر را نیز به همین ترتیب و براساس آنکه تا چه حدی کلاس میان داشته باشد، یاد می دهد. همچنین می توان اسم رنگ های دیگر را نیز تدریس کرد

۱۴- معلم میله ها را به صورت که روی هم می ریزد. سپس با اشارات خاص خودش نشان میدهد که کدام میله باید برداشته شود و کدام جمله باید گفته شود. تمامی زبان آموزان به صورت گروهی میله ها را بر می دارند و جملات را تولید می نمایند. تصحيح در درون گروه، مورد ترغیب قرار میگیرد.

و سپس معلم می گوید: [kep mai si laeng song an]

۱۶ـ معلم نشان می دهد که یک زبان آموز باید میله ای را که خواسته شده، به او بدهد، معلم از زبان آموزان دیگر کلاس نیز می خواهد تا آن میله ای را که می خواهد، به او بدهند. تمامی گفته ها به زبان مقصد و از طریق انجام حرکات روشن و واضح از سوی معلم، صورت

می پذیرد

۱۷ـ اکنون معلم نشان می دهد که زبان آموزان باید دستوراتی به یکدیگر با عطف به میله ها، بدهند. پس میله ها در دسترس تمامی زبان آموزان در کلاس قرار می گیرد.

۱۸- آزمایش پردازی و تجربه کردن در کلاس مورد ترغیب و تشویق قرار می گیرد. معلم فقط برای تصحیح یک گفته غلط، شروع به صحبت می کند، البته اگر تصحیح در درون گروه انجام نشود. (جول ويسکین، گزارش شخصی)

 

برای مطالعه قسمت “طریق خاموش ـ مبحث نتیجه گیری” کلیک کنید

آکادمی پویا روشان دکتر عطایی

 

5/5 (1 نظر)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *