چگونه یک مقاله بنویسیم

مقاله (Essay) خود را بنویسید

در دوران تحصیل بارها از شما خواسته شده است که در مورد موضوعی انشا و یا مقاله بنویسید. البته این فقط در خصوص مقاطع تحصیلی متوسط نیست در دوران کارشناسی و یا حتی کارشناسی ارشد نیز ممکن است، شما نیازمند دانستن علم نگارش مقاله و انشا باشید.

حتی ممکن است شما تصمیم بگیرید مقالات خود را برای پذیرش به کالج و یا دانشگاهی ارسال کنید. ما در اینجا تمام سعی خود را می کنیم که نحوه نوشتن مقاله استاندارد را برای شما توضیح دهیم، امید است این مطلب مناسب نیاز شما باشد.

 

درس اول: موضوع را بررسی کنید:

گاهی شما به دنبال موضوع میگردید که انتخاب بر اساس علاقه مندی ها، سطح مهارت و انگیزه های شخصی در  آن تاثیرگذار است ولی گاهی هم موضوعی را برای نگارش یک مقاله به شما می دهند.

اگر مقاله شما یک موضوع پژوهشی باشد، بهتر است در ابتدا در مورد آن موضوع شروع به تحقیق کنید. که راه های بسیاری برای این کار است، میتوانید به منابع معتبر در اینترنت سر بزنید، پایگاه داده های دانشگاه ها بسیار منابع مفیدی در اختیار شما قرار می دهند ویا میتوانید از کتابخانه ها، کتاب های مرجع را تهیه کنید.

چند نکته در خصوص منابع وجود دارد که آیا وب سایت Wikipedia میتوانید استفاده کنید؟

جواب این سوال بله است، البته اکثر معلمان و اساتید شمارا از استفاده از ویکی پدیا منع می کنند؛ آن ها از شما می خواهند به منابع قابل اعتمادتری رجوع کنید. اما سابت وکی پدیا برای شروع کار و یادگیری می تواند نقطه خوبی باشد؛ مخصوصا اگر موضوع مورد تحقیق شما دارای منابع ضمنی کمی باشد. ویکی پدیا می تواند کمک شایانی به شما بکند.

و یا می توانید در وب سایت ویکی پدیا در قسمت ذکر منابع، به منابع قابل استناد دست پیدا کنید. به هرحال اگر از استفاده از ویکی پدیا منع شده اید یک کتاب دانشنامه ساده هم همان کار را انجام میدهد.

در مطالب دقت بالایی داشته باشید، ببینید منابع آن ها کجاست و تا چه اندازه میتوان به آن تکیه کرد؛ تمامی منابع خود را در قالب نقل قول بنویسید تا مجبور نباشید دائما به عقب برگردید و به آن ها نگاه کنید.

هرگز یک ایده و یا مطلب که در مخالفت با ایده شما است نادیده نگیرید، یک مقاله خوب از نظرات مخالف خود فرار نمیکند.

درس دوم: تجزیه و بررسی مقالات خوب نوشته شده:

حین جستجو در خصوص موضوع مورد جستجوی شما به احتمال قوی با مقالات خوب و با کیفیتی برخورد می کنید، آنها را از نظر اجرا نگارش و موارد مورد تحقیق نویسنده و همچنین منابع استفده شده مورد بررسی قرار دهید.

نگاه نقادانه داشته باشید؛ سوالاتی نظیر، نویسنده چه ادعایی می کند؟ ویا چرا به نظر خوب می رسد؟ آیا منطقی است منابع ادعا و نوشته ها؟ و سوالات از این دست. این را در نظر داشته باشید زمانی که مقاله خود به پایان رساندید؛ همین طور سختگیرانه با مقاله خود برخورد کنید.

این نکته را نباید فراموش کنید اولین منتقد کاری شما، خوده شما هستید.

درس سوم: ایده های خود را بیان کنید:

شما می توانید استدلال های دیگران را برای گفته خود استفاده کنید، ولی باید خود شما به موضوع اشراف کامل داشته باشید و با چرخش اصلی خود آن موضوع را منحصر به فرد کنید.

برای خود لیست ایده ها را آماده کنید و یا در مغز خود آن را ترسیم کنید.

از وقت خود به خوبی استفاده کنید، بیرون بروید و در پارک و یا خیابان ها قدم بزنیم و در مورد لیستی که تهیه کرده اید فکر کنید.

به ایده هایی که از شما انتظار می رود فکر کنید. ایده های خود را روی کاغذ پیاده سازی کنید، طرح اولیه را بنویسید و یا با استفاده از نمودار آن را روی کاغذ پیاده سازی کنید.

در این صورت شما به راحتی می توانید موضوع خود را دسته بندی کنید.

 

درس چهارم: قضیه اصلی ( thesis statement) خود را بنویسید:

حال که موضوع و دسته بندی آن را دارید نوبت نوشتن قضیه اصلی است. قضیه اصلی ایده مقاله شما است. باید خوب و جامع باشد. که شامل دو بخش است که شامل موضوع است و بخش دوم آن نقطه نظر مقاله را بیان می کند

هرکس آن را بخواند، فهمی از اینکه این مقاله در مورد چیست و چه چیزی را میخواهد توضیح دهد را بدست آورد.

 

درس پنجم: بدنه اصلی مقاله:

مقاله بدنه در حقیقت همان استدلال مقاله شماست. این قسمت موضوع شما را توضیح میدهد، تمام ایده های شما که در نمودار یا طرح اولیه خود نوشته اید، را می توانید در این قسمت آن را گسترش دهید و توضیح دهید. می توانید برای راحتی کار در هر پاراگراف یکی از ایده های خود را به رشته تحریر در بیاورید.

ناگفته نماند استفاده از علائم نگارش را فراموش نکنید.

 

درس ششم: نوشتن مقدمه:

مقدمه مهم ترین بخش یک مقاله است، شما می توانید با یک مقدمه ضعیف خواننده هود را از دست بدهید و یا با نوشتن یک مقدمه قوی او را تا پایان مقاله حفظ کنید.

در نوشتن مقدمه مقاله خود به این نکات باید توجه داشته باشید؛ در مقدمه باید ماهیت و دامنه موضوع خود را توضیح دهید. همچنین باید سابقه تحقیق مرتبط برای جهت دهی به خواننده باید مشخص باشد.

در مقدمه خود به نتایج اصلی و مهم تحقیق خود اشاره کنید. شاید استفاده از سبک ها و آرائه های ادبی در جذابیت مقاله مقاله شما کمک بالایی بکند، اما کمی سخت می شود جز مقالات علمی جای داد.

عده ای هستند که به تشخیص خود و اشراف خود نسبت به موضوع قبل از نگارش مقاله خود شروع به نوشتن مقدمه می کنند و بعد متن اصلی را بر روی کاغذ می آورند.

 

درس هفتم: نتیجه گیری:

نتیجه گیری همان پایان موضوع مورد بحث شماست با استفاده از ایده کلی و چشم انداز نهایی موضوع شما می باشد و یک نتیجه گیری خوب، شامل جمله های قوی و قاطعی است که به سادگی بتواند تقاط اصلی مقاله را مورد بررسی قرار دهد.

شما در بخش نتیجه گیری باید تمامی داده هایی که بدست آورده اید را بازگو کنید.

فقط نحوه ارائه بسیار مهم است. اگر استاد و یا یک پرفسور هم رشته شما مقاله تان را بخواند که در قسمت نتیجه گیری از تمامی آزمایشات خود با تمامی جزئیات توضیح داده اید را ببیند شاید خیلی برای او جذابیت داشته باشد، ولی افراد دیگر خیر، آن ها به دنبال جواب آسان و سریع هستند.

 

درس هشتم: بازنگری:

این بخش مهم ترین قسمت نگارش مقاله است، شاید به این موضوع فکر می کردید که با نوشتن پایان و نتیجه گیری کار نگارش مقاله به پایان رسیده است؟

مرحله نهایی در نگارش یک مقاله بازنویسی و پاک نویس کردن آن است. دوباره شروع به خواندن مقاله خود بکنید، توجه به این نکته که پارگراف اول و آخر در یک مقاله بسیار مهم است. نکات کلیدی در این پارگراف ها جای گرفته اند.

پارگراف های میانی نیز باید در راستای موضوع مورد بحث مقاله باشند.

علائم نگارشی، املای کلمات یا انتخاب مناسب ترین کلمه و همچنین نکات گرامری را فراموش نکنید که چک کنید.

 

درس نهم: قوانین:

حال که تمامی این کارهای گفته شده را انجام داده ایم، کار مقاله تمام شده است؟

جواب این سوال خیر است. ما هنوز روی ظاهر مقاله خود هیچ کاری نکرده ایم، اگر از نرم افزاری مانند Word استفاده می کنید، با چند کلید ساده نوشته شما در جای درست کاغذ قرار میگرد و اندازه آن در اطاف صفحه به حالت استاندارد درخواهد آمد.

ولی اگر خواستید با دست بنویسید باید به این نکته توجه داشته باشید، که از بالا و پایین صفحه یک چیزی در حدود ۲٫۵ سانتی متر باید فاصله داشته باشد و همچنین از راست و چپ یک چیزی بین ۳ سانتی متر فاصله مورد نیاز است.

رعایت یک خط فاصله بین پاراگراف ها وکمی جلوتر نوشتن کلمات اول پاراگراف ها و همچنین توجه به این نکته که هر کلمه در ابتدای جمله با حروف بزرگ شروع می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0/5 (0 نظر)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *